Bedankt voor je sollicitatie. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Hendrik Albrecht

3 mins

|

43

Gepubliceerd op 24-07-2019

De eindgebruiker als zwakste schakel

Vandaag de dag zijn eindgebruikers nog steeds de grootste risicofactor als het op beveiliging en bedreigingen aankomt. Gelukkig bestaan er nieuwe technologieën waarmee je bij een probleem snel en efficiënt kunt reageren.

Wat is volgens jou de grootste uitdaging op het vlak van cyberbeveiliging?

“Veel Belgische bedrijven zien niet alles wat er op hun netwerk gebeurt en zijn niet in staat om snel te reageren als er zich een probleem voordoet. Maar tegenwoordig is dat wel van cruciaal belang. Gelukkig bestaan er nu nieuwe technologieën die veel van deze taken overnemen, zodat incidenten snel en juist worden aangepakt. Een goed voorbeeld hiervan zijn de nieuwe technologieën die het gedrag van apparaten, identiteiten en gebruikers analyseren. In 2019 blijken de eindgebruikers nog steeds de zwakste schakel. Logisch dus dat zij doorgaans het doelwit van aanvallen zijn. Phishingaanvallen zijn bijvoorbeeld schering en inslag.”

Hoe pakken bedrijven dit probleem het best aan?

“Het is belangrijk dat ze technologieën inzetten om gebruikers te monitoren zonder een inbreuk te plegen op hun privacy. Bovendien moeten deze technologieën verbanden kunnen ontdekken aan de hand van gedragsanalyse, machine learning, artificial intelligence ... Het risico op een beveiligingsincident zal nooit volledig verdwijnen. Het is een kwestie van zo snel en efficiënt mogelijk te reageren, zodat je een aanval kunt stoppen voordat er gegevens worden gelekt. Om dat mogelijk te maken, moeten bedrijven hier proactief werk van maken.”

Geldt dit ook voor kleinere bedrijven?

“De technologie die je hiervoor nodig hebt, kan erg duur zijn. Daarom bieden we dit aan via een OPEX-model (Operational Expenditures): voor een vaste maandelijkse prijs beschik je over alle essentiële technologie, inclusief alle managed security-services. Zo kunnen bedrijven deze investering spreiden zonder dat ze voor verrassingen komen te staan of vanaf dag 1 hier enorm veel geld in moeten stoppen.”

“Phishingaanvallen zijn schering en inslag.” De naam van Business & Technology Consulting-bedrijf Tobania bestaat 5 jaar, maar de onderneming zelf is al bijna 25 jaar oud. Het 100% Belgische bedrijf werkt voor zowel grote ondernemingen als grotere kmo's en heeft al sinds het begin een ijzersterke band met de Belgische bedrijfswereld.

 

Solliciteer nu!

Bedankt voor je sollicitatie. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

cookie

Meer informatie vind je in onze cookieverklaring.